pages

Saturday 5 November 2011

PENGORBANAN BAGI ANDA??

     Salam. . alhamdulillah tahun ni dapat jugak aku beraya ngan "family" aku. . hehe xsabor nk sembelih lembu2 aku esok...lembu aku??ele haha. . xpe korang jgn lupa malam ni k. . kte sama2 mengimarahkan masjid o surau malam nie k. .yela at least kowang adelah g surau kan drpd xde lgsong kan. . .takbir ramai2 mesti meriah malam ni insyALLAH. .
     Jap2 nak tanye korang larr. . . ape korang paam tentang aidiladha??ha???tau x??hehe k la kat sini aku carikkan tok kowang ape mksud disebalik nama "AIDILADHA" 2. . .yela kalu xtau serupa je xyah sambut kan. .setiap sambutan 2 msti ade sebab pnye kan. . macam aidilfitri kita sambut sebab ingin menyambut hari kemenangan kite berhempas pulas berpuasa time bulan ramadhan dulu tapi kalu aidiladha???sama ke mcm aidilfitri???k tgok la kat bawah cmner...=)



Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepadaNya.
 Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.
Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah PENGORBANAN Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.
Ohh baru aku tau. . hehe k kita tengok ayat di atas jap. .nmpak x ade 1 word yg aku besarkan, bold n then aku underline kan??anda nmpak??cube tngok betul2. . xnmpk 3jumaat je lagi 2. . haha ala msti nmpak pnye la klu xnmpak gak aku g tau jela ape perkataan 2. . ish3..hehe
                       
                        "PENGORBANAN"

     Nampak x??hehe okeh arini aku nak tau ape yg korang paam tntng perkataan kat atas ni ngan sambutan AIDILADHA yng kita akan sambut nanti???ada kne mgena ker??perlukah "word" kat atas ni dalam hidup kita??jeng2 haha wat saspen jer malam raya ni. . hahaha senang cter korang tepuk dada tanya lah iman masing2 k. .bnde ni kita je yang tau ape pengorbanan yang kita telah buat. .  aku bknnya orang yg berkelayakan pun nk cakap pasal bnde2 ni tapi at least aku tau la sikit2 pasal bnde ni. .kalau nak tau korang boleh la search kat internet pasal pengorbanan ni. . xsmpat la nk membebel skrg. . nk bertakbir t xsmpt nak join. . sori la eh!!!hahaha jom2 . . hehe

      K la kalu ada masa aku bebel la k. .jgn lupa esok kalu sembelih 2 pastikan PERMIT ade!!!hahahaha kelakar tol la. . kne ade permit nk sembelih. . da macam dok jepun da nak permit2. . haha pastikan 2 okeh!!ingatkan kat pak imam tmpt korang bawak permit. . .kalu x xpasal2 kne rampas lembu kowang. .klu boleh aku nk bncang pcl permit2 ni. . nak tau gak pendapat kowang sume. . tapi????hehe k daa salam

"SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA" 

No comments:

MY LOVE